Globalizace a digitalizace vede k čím dál tím větší ekonomické, kulturní i sociální propojenosti a závislosti, tudíž jsou kladeny větší nároky na sociální soudržnost a konsenzus. Je proto důležité, aby pedagogové dokázali tyto jevy efektivně implementovat do výuky a zároveň rozvíjeli u žáků kritické myšlení, motivaci k občanské aktivitě a etické prosociání chování.
Projekt byl zaměřen na rozvoj demokratických kompetencí pražských pedagogů v oblasti inovativní a inkluzivní výuky a rozvoj demokratických dovedností žáků, které jsou pro orientaci v globalizovaném světě klíčové. Cílem projektu bylo systémově rozvíjet demokratickou kulturu na vybraných školách skrze koncepční práci s pedagogickými pracovníky i se žáky a studenty.
U pedagogů byly na dílčích seminářích rozvíjeny kompetence, jež vedou k inovaci výuky, integraci žáků a k nastavení opatření vedoucích k lepšímu třídnímu klimatu a k rozvoji demokratické kultury ve třídě.
Semináře byly rozčleněny na dvě hlavní oblasti – A) inovace předmětu a výuky; B) práce se třídou a utváření dobrého klimatu a každá oblast obsahovala několik dílčích seminářů.
TÉMA A) INOVACE PŘEDMĚTU A VÝUKY
určeno primárně pro učitele zejména ZŠ
hlavní lektorky: Jitka Kořínková, Klára Kováčová
1. Dvoudenní prezenční semináře s ubytováním:
Radost z učení
Aplikace radosti z učení na studenty
2. Navazující on-line semináře:
Reflexe praktické aplikace
Vyhodnocení, sdílení dobré praxe
3. Volitelné on-line specializované semináře:
Osobnostně sociální rozvoj
Etika a rozvoj prosociálního chování
Mediální výchova a kritické myšlení
Ochrana životního prostředí a globální problémy
Efektivní komunikace
TÉMA B) PRÁCE SE TŘÍDOU A UTVÁŘENÍ DOBRÉHO KLIMATU
určeno pro učitele MŠ, ZŠ, SŠ
hlavní lektorky: Kristina Pernicová, Jitka Kořínková
1. Dvoudenní prezenční semináře s ubytováním:
Pozitivní třídní klima a prevence problémových jevů
Respektující a fungující komunikace, předcházení konfliktům
2. Navazující on-line semináře:
Reflexe praktické aplikace
Vyhodnocení, sdílení dobré praxe
3. Volitelné on-line specializované semináře:
Problémová třída
Šikana a kyberšikana
Syndrom CAN
Psychohygiena učitele a práce se stresem
Žák s OMJ ve školní třídě
Rozvoj žáků pak probíhal prostřednictvím učitelů a přenesení jejich poznatků z absolvovaných seminářů do praxe, dále také skrze aplikaci vytvořených metodických listů a realizaci projektových dnů na vybraná témata.
V rámci projektu bylo vytvořeno celkem 6 metodických listů a realizováno 6 projektových dnů.
Metodické listy – bude doplněno:
Osobnostně sociální rozvoj
Práce se třídou
Mediální výchova a kritické myšlení
Etika a rozvoj prosociálního chování
Efektivní komunikace
Ochrana životního prostředí a globální problémy
Cílem nastaveného vzdělávání bylo zlepšení demokratického klimatu na školách tak, aby bylo také podpořeno společné vzdělávání a omezeny předčasné odchody dětí ze systému, zejména dětí s OMJ nebo SVP.
Řešitelský tým: Jitka Šeflová, Klára Želechovská, Marie Kudrnová