Se stále se zvyšujícím počtem žáků se SVP v běžných třídách roste potřeba rozvíjet schopnosti a dovednosti pedagogů, kteří si někdy nevědí rady jakým způsobem s těmito dětmi pracovat a zároveň mohou mít na míru úspěšnosti jejich integrace klíčový vliv. Projekt se zaměřuje jak na rozvoj kompetencí pedagogů a dalších pracovníků působících v oblasti vzdělávání, tak na práci s žáky, neboť jedině skrze vzájemnou spolupráci mezi učiteli a žáky lze v dlouhodobém horizontu udržovat pozitivní třídní klima.
Projekt je realizován v pěti krajích: Praha, Jihočeský, Ústecký, Pardubický a Středočeský, po dobu 2 let. Pro zapojené školy se v každém z krajů uskuteční dvě série různých seminářů pro učitele.
1. Rozvoj hlavních kompetencí – série seminářů, která se zaměřuje na: nové úhly pohledu na problémové chování, respektující a fungující komunikaci, prevenci a stabilizaci problémového chování a práci se třídou. Série obsahuje seminář s výjezdem a ubytováním pro utvoření bezpečí ve skupině. Tyto semináře vyžadují zapojení max. 15 učitelů v rozsahu min. 30 hodin a budou zahrnovat jak přednášky zkušených lektorů, tak praktické nácviky nových dovedností.
2. Rozvoj specializovaných kompetencí – se zaměřuje na konkrétnější témata (např. psychohygiena učitele, šikana a kyberšikana, žáci s OMJ, práce s týraným dítětem) a bude realizován v rozsahu 6 dní po 6 hodinách, opět ve skupinách do 15 účastníků, účast na těchto seminářích je dobrovolná.
V rámci projektu rovněž vzniknou vzdělávací videa pro účastníky a metodické materiály, které umožní pedagogům pracovat na rozvoji třídního klimatu a na osobním a sociálním rozvoji žáků přímo ve výuce. Zapojení pedagogové budou také moci využít nabídky skupinových nebo individuálních supervizí či konzultací s odborníky.
Vzhledem k situaci s pandemií COVID realizujeme specializované semináře online přes aplikaci ZOOM pro skupinu max 12 účastníků. Jeden seminář/téma trvá 6 hod a je rozdělen do dvou dnů. V každém dni běží seminář zpravidla od 14 hod – 17 hod.
Semináře se snažíme maximálně přizpůsobit aktuálním potřebám pedagogů.
Témata specializovaných seminářů v projektu jsou následující:
Problémová třída
• Role učitele – možnosti a meze práce
• Osobnost pedagoga – na čem stavět
• Systém péče v rámci školy – na koho se kdy obrátit
• Supervize, psychohygiena, týmová práce
• Prevence problémového chování
• Jak pracovat s krizovou situací
• Jak rozvíjet pozitivní třídní klima
Šikana a kyberšikana
• Přehled chování, které lze označit za šikanu (konkrétní příklady, rozlišování od škádlení, atp.),
• Metody monitorování klimatu školní třídy, které mohou použít sami učitelé (sociometrie, B-3, SORAD, atp.)
• Preventivní principy práce, informace o možnostech řešení výskytu problémového chování
• Prvky funkční komunikace mezi školou a rodinou, zvýšení dovednosti ve vedení rozhovoru s obětí, agresorem, rodiči atd.
Žák s odlišným mateřským jazykem
• Jak zvládat školní zátěž
• Jakou roli hrají specifika rodinného prostředí
• Ukážeme si diagnostiku žáka s OMJ
• Jaké existují preventivní programy
• Jakou roli může hrát osobnost pedagoga, školního výchovného poradce a asistenta pedagoga
Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem
• Definice a formy syndromu CAN
• Rizikové faktory vzniku
• Kompetence pedagoga a podpora školy
• Doporučené postupy, OSPOD
• Praktické příklady, řešení konkrétních případů
Psychohygiena
• Nároky na učitele, stres v učitelské praxi
• Syndrom vyhoření a jeho prevence
• Zvládání existujících potíží
• Příklady reálných situací a hledání řešení
• Rozbor konkrétních případů
• Psychologické a komunikační hry
Efektivní komunikace
• Komunikační typy – jak jednoduše porozumět druhým
• Jaký jsem komunikační typ a jaký je můj přirozený učební styl – test
• Jak navázat spojení a učit studenty všech komunikačních typů
• Společně budeme hledat řešení na příkladech reálných situací
• Rozebereme si konkrétní příklady
• Vyzkoušíme si způsoby komunikace v praxi
V případě zájmu o semináře nás neváhejte kontaktovat. Pokud už nebudou termíny v rámci projektu, rádi je pro Vaši školu připravíme na míru.
Ke stažení:
Metodické listy rozvíjíme učitele a žáky
Edukativní videa na následující témata:
- Žák s odlišným mateřským jazykem (Klára Martinovská)
- Šikana a kyberšikana (Klára Hekrlová)
- Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dětem (Tomáš Tenkl)
- Náročná třída (Kristina Pernicová)
- Prevence a stabilizace rizikového chování (Kristina Pernicová)
- Psychohygiena (Jitka Kořínková)
- Respektující a fungující komunikace (Jitka Kořínková)
- Vnitřní pohoda/wellbeing (Jitka Kořínková)
- Nové úhly pohledu na práci ve třídě a třídní komunikaci (Jitka Kořínková)
Řešitelský tým: Jitka Šeflová, Michaela Jeřábková