Cílem projektu bylo prohloubit znalosti pedagogických pracovníků mateřských a 1. stupně základních škol v různých oblastech – učitelských i metodických a rozšíření povědomosti o syndromu CAN a ujasnit kompetence při výskytu tohoto syndromu ve třídě.
Projekt nabídl rozšíření možnosti dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky (DVPP) mateřských a I. stupně základních škol ve Středočeském kraji. Pedagogičtí pracovníci (PP) měli možnost v rámci DVPP prohloubit své znalosti v různých učitelských i metodických oblastech. Práce se syndromem CAN se ale v nabídkách téměř nevyskytuje. PP jsme proto nabídli kurz, který jim pomohl zorientovat se v problematice syndromu CAN a ujasnit si své kompetence při výskytu tohoto syndromu ve třídě. Kurz byl rozdělený na část distanční (e-learning) a část prezenční (dvoudenní praktický nácvik komunikačních technik s dítětem a rozbor kazuistik). Další aktivitou bylo poskytnutí supervizních setkání PP, která měla podpůrný a sebereflexní dopad na práci PP se syndromem CAN.
Pedagogická činnost je bezesporu jednou z nejnáročnějších a nejzáslužnějších činností vůbec. Zvláště pak pokud se týká dětí. Dobrý pedagog musí být i psychologem a všímat si změn v chování dítěte. Pedagog – učitel ze své podstaty nemá příliš času sledovat více či méně nápadné změny u dítěte a o to méně pak s ním o nich hovořit. Ale i toto patří do jeho náplně. Proto jsme přišli s kurzem, který pracovníkům škol:
- pomohl v odhalování syndromu CAN (Child Abuse and Neglect – syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) a v orientaci ve změnách chování dítěte s ohledem na vývojové fáze života dítěte,
- nabídl přibližný postup při práci s dítětem při podezření na syndrom CAN, a to formou jak teoretickou, tak praktickými nácviky komunikačních technik a řešením modelových situací,
- poradil, jak komunikovat s rodiči/primárně pečující osobou dítěte,
- poradil, jak pracovat s třídním kolektivem při výskytu podezření na syndrom CAN nebo jeho prokázání,
- vysvětlil kompetence pedagogických pracovníků,
- vysvětlil principy ohlašovací povinnosti.
Závěry a využití výstupů:
Celý projekt byl zaštítěn odborným garantem, jímž byla Mgr. Klára Šimáčková Laurenčíková, bývalá náměstkyně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí na Ministerstvu práce a sociálních věcí České republiky. Na počátku realizace projektu byla podána žádost o akreditaci kurzu v rámci DVPP. Úspěšně proškoleným účastníkům bylo navíc zprostředkováno 2 x supervizní setkání za účasti supervizora a supervizora – psychologa.
Výstupy:
Co dělat, když je dítě ohroženo syndromem CAN – karta pro učitele (stáhnout pdf)
Řešitelský tým: Radka Dydňanská, Klára Kováčová